Paimion parantola

(Alvar Aalto, 1936)

1010893.jpg

 

-Seinät sileää valkoista rappausta

-Vapaa pohjaratkaisu

-Tasakatot

-Rakennuksissa luonon valoa ja ilmavuutta

 

Villa Tammekann

(Alvar Aalto, 1932)

            1010911.jpg

 

- puhtaus, rapattu, valkoinen

-tasakatto

-selkeä ja suoralinjainen

-vaaleat seinät ja tummat ikkunat

 

Lasipalatsi

(Viljo Revell, Niilo Kokko ja Heimo riihimäki, 1935-1936)

1010934.jpg

-Suuret lasipinnat

-Sirot rakenteet, pyöreys

-Alimman kerroksen ilmavuus, "kutsuu asiakkaat liiketiloihin"

- Öiset neonvalot sopivat tyyliin

-Vaalea väri, rapattu pinta, pohjan muoto vapaa

 

Olympia stadion

(Yrjö Lindgren, 1933-1940)

1010949.jpg

- Nauhaikkunat

-Alimman keeroksen ilmavuus, tuntuu kuin rakennus leijuisi ilmassa

-Kantavana rakenteena seinän sijasta betonipilari

-Teräsprofiili

-Pyöreys

Unite d`Habitation, "Asumiskone"

(Le Corbusier, 1946)

1010973.jpg

 

-Teräsbetoni ja elementtirakenteet, joiden avulla muodostettiin asumisyksikköjä sodan jälkeiseen rakentamiseen

-Alin kerros "ilmassa"

-Tasakatto

-Mittakaavan suuruus

-Siro rakenne

-Kaikkien asuntojen ikkunat ovat samaan suuntaan

-Oleellinen asia suunnittelussa on käytännön toimivuus

Sara ja Maria: Funkkista lisää

1028380.jpg

Funkkissisustusta, Villa- Tammekann 1932

http://granokeskus.utu.fi/arkkitehtuuri/olohuoneon.jpg

1028388.jpg

 

- molemmissa ylläolevissa Aallon suunnitelmissa pääpaino oli tilallisessa toimivuudessa ja mielenkiintoisuudessa

-julkisivut on piirretty sisätilojen ehdoilla

-Aallon suunnitelman keskeinen elementti oli jo varhaisessa vaiheessa hahmoteltu yhdistelmä koko olohuoneen levyisestä rautarakenteisesta nauhaikkunasta ja tämän alapuolisesta avotakasta.

 

 

 

http://granokeskus.utu.fi/arkkitehtuuri/ylapohjaon.jpg